PISSMYROR & MAMMA MU.......



Jag kan väl inte precis påstå att det blev magläge i solen i fredags men ryggen brände jag rejält i alla fall...
Som ni vet anlade vi en damm på baksidan för ett par år sedan...
Vi rev ju hela landet, grävde upp alla plantorna, planade ut, fixerade dammen och fyllde sedan området runt dammen med massor av macadam..(sten som används vid järnvägar)

Vad vi inte gjorde var att lägga markduk under stenen vilket gjorde att allt ogräs kom fram under stenarna...
Inte lättrensat heller för stenarna gör förbannat ont att gå på och inte snyggt heller....
Det blev en sörja i dammen och grodorna levde high life där....

I år köpte jag markduk och började fråga runt lite försiktigt bland de som gjorde i ordning dammen sist men alla var väldigt upptagna....
Så semestern gick och ogräset frodades.....

Tills i fredags....
Ni som känner mig vet att jag inte skulle kunna ta magläge och stirra in i den sörjiga dammen med djungel runt...
Nej jag började plocka macadam och slängde i en prydlig hög...
När jag kom till ena hörnet upptäckte jag pissmyror....
När jag lyfte stenarna där fullkomligt rasade det ut pissmyror...
Kul, ett pissmyrbo mitt i alltihopa......

Hämtade slangen och dränkte hela boet...
Inga hämningar här inte....
Efter tio minuters hårt tryck med slangen var boet utrotat och dammen rena lervällingen ....

Drack en liter vatten medan jag väntade på att det skulle torka upp så pass att jag kunde fortsätta......
När alla miljoner stenar var bortplockade och renspolade, tömde jag dammen med hink...
Det luktade inte mumma precis....
Skurade ren den med såpa...
Vände jorden för att få bort ogräset.....
Lade ut fiberduk....
Tillbaka med alla stenar.....
Gjorde rent pumpen...
Fyllde dammen med rent vatten....
OCH VAR KLAR!!!!!!
Bra kvinna reder sig själv trots att det tog fem timmar......

Ryggen var illröd....
Nacken min ovän för flera dagar....
Men jag var sagolikt nöjd med mig själv och resultatet....
Kommer det ogräs nu då asfalterar jag, det kan jag lova......



Igår hade vi en heldagsutflykt Mannen, Dottern och jag....
Vi tog en tur till Sko Kloster och hälsade på Melas läkare som flyttat hem från Nya Zeeland och avslutade dagen med en visit hos våra forna grannar i Sigtuna....
På vägen hem mötte vi Mamma Mu...
Det måste ha varit hon....
Hon hade helt enkelt tagit sig över stängslet och stod vid vägkanten och mumsade gräs när hon inte tittade på oss...
Vad gör vi, tänkte vi...
Vägen är hårt trafikerad så tänk om hon går upp på vägen??

Ingenstans hittade jag något hål i stängslet som jag kunde fösa tillbaka henne in till hennes kompisar heller....
Ingen bondgård i närheten att få hjälp ifrån...
Så jag ringde polisen....
Satt i kö medan Mamma Mu plirade roat på mig....
Och precis när jag skulle bli kopplad till telefonist tog hon ett jättesprång över stängslet och sprang bort till sina kompisar medan jag snopet lade på luren....
Kikade försiktigt upp i träden för att se om Kråkan satt och garvade åt mig...

Idag blir det rep med bandet.......

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0