NOVEMBER I HJÄRTAT.........




Det är några dagar sedan jag uppdaterade bloggen.....
Kände att jag behövde andas lite och förtränga vardagen en smula......
Spelade i fredags med en hals som gjorde mer än ont.........
Summan av det blev en hals som blödde och stämband som tystnade på lördagen.....

Jag var ändå själv så det gjorde inte så mycket :)
Åkte till shoppingcentret väster om staden och självshoppade....
Alltså handlade åt mig själv....
Jeans och skor.........

Mötte upp Dottern med sambo och åkte till Trummisen på husinspektion.......
Han hyr en våning i en gammal herrgård med egen spa-anläggning......
Gissa om Dottern blev avundsjuk :)
Fick med mig en TUNG påse älgkött därifrån.....Mums

Söndagen var vi hemma Mannen och jag......
Precis så slapp som en söndag i slutet av oktober ska vara......
På kvällen kom Ungarna med resp. hem.......
Dottern färgade och klippte mig och i gengäld bjöd jag på Älgfärsbiffar med kantarellsås och smörstekt mandelpotatis......
Chockladmousse och björnbärsglass fick avrunda.............

Idag började jag i ottan......En timme extra sovtid märktes inte och mörkret var kompakt utanför fönstret...
1 november och den mörkaste, gråaste och dystraste månaden på hela året har kommit.......
Jag hade tagit ledigt ett par timmar för att träffa Palleativa teamet hemma hos mamma.....
De var jättetrevliga och tog mamma på allvar.....
Pratade rakt och utan krusiduller.......
De fanns för att lindra men inte bota........
Bytte ut mediciner och skrev ut morfin........
Mamma hade så ont i ryggen så hon grät.........
Jag vill inte ha det så här sa hon gång på gång............
Det var jobbigt...........
Dels att se henne så skör och inse att det här är bara början till slutet...........

Jag har ju inte pratat med någon annan läkare än den på onkologen, den som gjorde att vi ville ha en ny undersökning........
Kanske var hon otydlig eller så var det jag som inte ville inse men nu känns det som det inte spelar någon roll om hon får en ny undersökning eller inte.......
Läkaren från teamet talade om det jag inte har hört från NÅGON annan läkare.....
Tjocktarmscancer med spridning till lymfkörtlar och lever...............
Den enda diagnos jag hört förutom tjocktarmscancern var två metastaser i levern.........
Det känns som det inte finns någon alternativ utgång längre............
Jag vill bara att mamma ska få vara smärtfri, ångestfri men ändå vaken och klara av det hon vill göra den tid hon har kvar.......
Jag vet nu att vi inte kan räkna med allt för lång tid..........

Teamet ska komma nästa vecka också........
Det blir min storebror som får vara med då.......
Det sliter otroligt på psyket varje gång och jag fick stålsätta mig för att inte låta mina känslor ta överhand........

Nu ska jag hämta ut nya mediciner åt mamma.......
Skitsamma om de är beroendeframkallande........
Den tid hon har kvar ska hon i alla fall inte ha ont eller ha för mycket ångest det kan jag i alla fall lova henne....... 
Så november är dyster både på in och utsidan.....åtminstone det här året.........



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0