KOMMER & GÅR, VARJE ÅR.........




Midsommaren kom och gick.....
Jag har liksom aldrig lärt mig att fira den....
Som barn tillbringade vi midsommareftermiddagen vid festplatsen hos farmor och farfar på landet, mera för att det inte fanns så många andra ställen att vara på.
Kvällarna var vi nog oftast hemma på eftersom vi var fyra syskon i min familj och inte alla kunde komma iväg...

Under alla år mina barn var små spelade jag och Mannen var eviga midsommarafton.......
Det var liksom höjdpunkten på sommarens spelningar och den spelning som efter nyårsaftonen gav mest betalt.
När barnen var riktigt små hade vi barnvakt sen var de med oss...
Satt och slog mygg och tittade på video i bussen.....
Kanske har också de fått en snevriden syn på midsommarfirande........

När vi slutade spela till dans på midsommaraftnarna var barnen redan stora och roade sig själv på eget håll...
Spelningarna gick över till dans kring midsommarstången för andra barnfamiljer som kämpar för att hålla traditionerna vid liv....
Men när jag och Fröken Piano igår drog igång danslekarna var det inte många tappra själar som ville dansa....
De vuxna satt på säkert avstånd för att slippa och barnen väntade bara på godispåsarna som utlovats efter dansen : )
De få som ändå vågade sig upp fick sträcka sig rejält för att nå varandras händer i ringen.....

Förra året tillbringade jag och Mannen hos SonSambons föräldrar med traditionellt sill, snaps och grillätande......
Lekarna sträckte sig till Kubbspel......
I år stannade vi hemma på kvällen....
Käkade mat och tittade på TV........
Midsommar kommer och går utan att bekomma mig särskilt mycket......
...eller är det för att jag inte lärt mig hur man firar?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0