TIDSFÖRDRIV FÖR ATT SLIPPA TÄNKA......



(Bilden jag gjorde till mamma Ufis profil på hennes blogg)

Natten var svår och under dagen idag har jag försökt hålla mig sysselsatt för att slippa tänka........
Började förmiddagen med att gå över till mammas radhus för att säga hej då till hennes särbo som varit kvar över natten...
Erbjöd honom att sova hos oss  men han ville vara i mammas närhet...
Han tar det hårt...mycket hårt.......
Förstod egentligen inte förrän nu hur oerhört mycket hon betydde för honom.......

Jag tyckte också att det svårt........
Dels var det jättetungt att gå in i huset.........
Alla minnena, dofterna, hennes glasögon på rumsbordet...
Hennes älsklingsfilt.........
Tofflorna..........
Avtrycken i sängen efter att de burit ut henne igår.......................

Vi stod en lång stund och höll om varandra särbon och jag..........
Grät ömsom tyst ömsom högt...............
Han fick ta med sig julblomman jag köpte åt mamma och när han sedan åkt stannade jag kvar en lång stund.......
Tittade på alla HENNES minnen...........
De minnen som jag och mina bröder inte delar men som betytt massor för henne...........

Nu skulle vi splittra dem...........
Rasera ett helt hem...........
Köra till återvinning och välgörenhet..........
Det rös i mig..............
Mycket klarar jag men det här känns oöverstigligt...........

Jag samlade på mig en del papper och gick hem.........
Resten av dagen har jag tillbringat i telefonen.........
Sagt upp avtal, bokat av läkarbesök, bokat tid hos begravningsbyrå, pratat med försäkringsbolag.......
Ett enda samtal och man är bortkopplad.........
Så fort gick det med hennes telefon........
Det nummer jag dagligen ringt i över 25 år finns det bara en hänvisning på numera...........

Men jag försöker ändå att se framåt.........
Som att jag i morse läste Dotterns blogg och hittade en mening där det stod:
"Jag som varje lördag åkte till mormor och spelade bingolotto och stickade när jag var liten......
Sedan hade vi fulaordtävling innan vi somnade"......
Vad tror ni jag hittade högst upp i boktraven i bokhyllan hos mamma idag???
Jo just "Stora Boken Om Fula Ord".......
Ett rent tillfälle eller???

Jag hittade även en mening ur ett mail från henne till min brorsdotter skrivet INNAN mamma blev sjuk........
(sorry L jag kopierade den ur din bilddagbok)
"Att bli äldre är en gåva, tycker jag, trots att åren rasar iväg. Jag vill ha minst 30 år till för jag är nyfiken på vad livet kan erbjuda. Bara jag fick vara frisk. Annars kan det bli till en pina. Och som många har sagt - ålder är bara en siffra, den rätta åldern sitter inombords!"

Det var liksom mamma i ett nötskal.......
Ännu tydligare blev det när jag läste igenom hennes papper idag.........

Jag har gått vidare förut......
Och KAN göra det igen.......
Ge mig bara lite tid........

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0