FÖRNEDRING...........




Jag försökte komma in på bloggen igår men det gick inte..........
Hjärnan är urblåst av allt skit som hänt sen igår......
Vi hade ju vårdplanering om mamma förra fredagen för att hon skulle ha allt förberett hemma när hon blev utskriven igår.........
Jag har ju skrivit tidigare om den förbannat otrevliga vårdplaneraren på elfte våningen förr och inte blev det bättre nu......

Mamma sattes alltså i en taxi på sjukhuset klockan 12 igår......
Någon lunch hann hon inte äta innan.........
Pärmen från Palleativa teamet med alla telefonnummer fick hon INTE med sig.........

Hemtjänsten skulle möta upp kvart över tolv eftersom jag inte kunde komma från jobbet............
Det hade snöat ganska bra under natten så jag ringde min bror och frågade om han kunde åka ut och skotta så att det gick att dra in rullstolen............

När han kom ut tjugo över tolv satt mamma i rullstolen i hallen med ytterkläderna på........
Taxichauffören hade helt sonika dragit henne in genom snödrivorna och lämnat henne i hallen........
Min bror hjälpte henne av med ytterkläderna, värmde mat och fick in henne i köket.........
Hemtjänsten kom TJUGO ÖVER ETT!!!!!!!!

Jag var vansinnig och ringde den otrevliga vårdplaneraren på våning 11.........
Hon var lika otrevlig nu.........
Sa att hon fixat med hemtjänsten OCH distriktssköterskan.........
Ringde omvårdnadschefen...........
Som bad om ursäkt och lovade att det inte skulle hända igen...............
Hon lovade också att ringa distriktsköterskan och påminna henne att mamma skulle ha en spruta blodförtunnande under kvällen............

Efter jobbet åker jag hem till henne.......
Lagar mat, fixar medicindoser för resten av veckan, skriver minneslapp till hemtjänsten om att det är viktigt att se till att hon tar sina mediciner eftersom hon glömmer själv.........

När jag ringer klockan halv nio har det inte kommit någon sköterska än...........
När de larmar får de veta att det inte kommer någon ikväll heller.........
Mamma får med darriga händer och hemtjänstens stöd ge sig själv den kvällens spruta..............

På förmiddagen idag ringer jag återigen verksamhetschefen...........
Hon blir förvånad och ger mig telefonnumret till distriktssköterskorna.......
Ingen svarar......förstås.............
Fixar telefonnummer till palleativa teamet och pratar med sköterskan där............
Det var missförstånd sa hon..........
Hon trodde att sjukhuset hade gett mamma en spruta INNAN de skickade hem henne för det brukar de göra.......
Därför hade de inte planerat besök förrän idag...........
Dessutom hade arbetsterapeuten lovat att komma ut idag för att se vilka hjälpmedel som behövdes........

När jag ringde på eftermiddagen svarade min yngre bror.............
Mamma satt på sängkanten i akut behov av att gå på toaletten..........
Eftersom hon inte klarar av att gå själv eller vrida knät fick min bror inte upp henne ur sängen själv........
Mamma tryckte på sitt larm men fick vänta i nästan en timme innan hjälpen kom.............
Försök hålla dig en timme när magen bubblar får du se vad som händer..........
Höjden av förnedring..............

Vidare fick jag veta att mamma legat i sängen hela dagen eftersom de ansågs vara för trångt i hennes sovrum för att ta upp henne i rullstolen....................
Jag blev galen...............
Hon hade alltså fått gjort sin morgontvätt, ätit och gjort sina behov I SÄNGEN!!!!!!
Inte en lampa var tänd i hela rummet.............
Dessutom såg jag att eftermiddagens mediciner INTE var tagna.........

Jag tvingade personalen att ta ut henne på toaletten..........
Under tiden möblerade jag och min bror om i sovrummet så nåde den som säger att det är för trångt där inne nu....
Arbetsterapeuten hade INTE varit till henne idag heller.............
Toalettstolen är inte inställd för henne, hjälpmedel till förflyttningarna är INTE beställda......

När min bror åkte bröt jag ihop...........
Inför mamma.........
Trots att jag försäkrade henne om att det var för att jag mådde dåligt av den förnedring hon utsattes för och INTE för att hon var en börda..........
Vilket hon ändå tycker att hon är..........

Hon satt uppe i rullstolen tills hemtjänsten kom igen........
Vi tittade på TV, fikade, jag gav henne medicinerna och när personalen kom hade de raggat hjälpmedel i form av glidbräda, och snurrbräda vilket underlättar förflyttningarna och hon blir lite friare..........
Jag sa att mamma INTE skulle tillbringa morgondagen i sängen för då vet jag inte vad jag gör...........

Har man inte rätt till värdighet trots att man är helt beroende av hjälp????
Skjut mig om jag tvingas genomlida det mamma gör nu............
Räcker det inte att hon är dödsdömd ändå????



Kommentarer
Postat av: Anonym

Det låter helt förskräckligt o kränkande.Man vill ju inte tro att människor behandlas så illa.Hoppas det blir bättre o en så dräglig tillvaro som möjligt för er.

2010-12-18 @ 10:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0