JAG OCH SUPPORTEN........




Hur länge exakt orkar man sitta med TV-supporten hos digitalboxleverantören????
Jag hämtade ut de nya digitalboxen på posten idag för att kunna se HD-TV....
Ja nu var det väl inte därför vi skaffat en sån box men eftersom den gamla boxen var på upphällningen och vår TV var HD ready (som det så fint heter) kunde vi ju lika gärna ha en sån box....

Lusläste installationsböckerna från pärm till pärm...
Kopplade efter alla ritningar som fanns....
Men inget hände....

Ringde supporten....

Han sa att jag skulle använda TV:ns fjärrkontroll för att göra grovinställningar...
Hmmm, den dosan använder vi aldrig, bara digitalboxens, så jag var tvungen att få återkomma när jag hittat den....

Vände upp och ner på rummet...
Drog fram sofforna för att se om den hamnat där....
Där fanns bara STORA dammråttor och nån överbliven chokladpralin efter förra julens chokladaskar!!!
Jamen hur ofta städar du bakom sofforna???
Fran med dammsugaren när jag ändå var på gång...

Frågade Dottern men som vanligt visste ju inte hon nånting, likt förbaskat hittade jag den med plundrade batterier i hennes rum *morr*

Ringde supporten igen och fick plats 98 i kön....
Kände adrenalinet pumpa....
"Vänta kvar vi tar strax emot din beställning" hörde jag säkert minst 20 gånger under väntetiden....

En vänlig Marcus började instruera mig....
"Gör si, gör så, men inget hände....
"Koppla i den nya boxen i en annan TV så får vi se om det funkar", sa han...
"Men den är inte HD-ready," sa jag...
"Vi kör med scart", sa han....

Lade ifrån mig telefonen, kopplade ur boxen, in i sovrummet, kopplade i boxen, tog luren,
"ja den funkar här", sa jag....
"Koppla tillbaka den i HD-TV:n med scarten", sa Marcus....
Kopplade ur boxen ur den gamla TV:n, kopplade i den i HD-TV:n,
"ja den funkar med scart, men inte med HD", sa jag och torkade irriterat svetten i pannan....

"Det kan vara tre orsaker", sa Marcus....
"Ett är att det är fel på boxen, hur gammal är den?"
"Jag har hämtat den på posten idag "sa jag....
"OK, har du en HDkabel kopplad till TV:n", sa Marcus....
"Ja det har jag", sa jag
"Är den gammal", frågade Marcus....
"Ja lika gammal som boxen för den kom med den" sa jag.....
"Kan du koppla i den gamla boxen i TV:n för att se om den fungerar", sa Marcus....

Oerhört less på kablar, digitalboxrar, HD-TV:n och Marcusar gjorde jag ändå som han sa...
"Ja det funkar också men inte HD-kanalen", sa jag något ansträngt...
"Ja det kan ju vara fel på HD-kabeln, eller boxen eller HD-ingången på TV:n", sa Marcus....

Som om jag inte redan hade förstått det ....
Men att ha en HD-box som inte fungerade som en HD-box var jag ju inte så intresserad av, och ringa TV-reparatören innan jag inte visste om det var TV:n, boxen eller kabeln det var fel på tänkte jag inte heller göra...

Då säger Marcus.......
"Du kanske kan fråga nån granne som har HD-TV om du kan få testa om det är fel på din TV eller om det är boxen eller kabeln......
Om det inte fungerar då heller så ring oss igen på måndag så skickar vi en fraktsedel så vi kan felsöka boxen hos oss"

Efter 58 minuter i supporten var det en irriterad Tinelin som önskade HD-TV så långt åt fanders den bara kan.... 
Jag tänker inte tracka grannarna i helgen i alla fall...
Eller har kanske du en HD-TV hemma som jag får testa grejerna i???
Och du kan vara lugn...
Jag kan koppla i och ur kablarna vid det här laget.....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0