JULSTRESS & ÄNGLAR




När jag var i yngre tonåren var juldagen och långfredagen bland de längsta dagarna på året......
Ingenting var öppet och inget fanns att göra...
Bussarna stod stilla, bion var stängd liksom affärer och krogar(nåja där kom man ju inte in i alla fall)
Långa promenader med nån kompis som hade lika tråkigt var det enda som erbjöds.....

Idag är dessa dagar guld för mig....
Fast det är som vilken annan dag som helst med ordinarie öppettider på allt och krogar som slåss om gästerna även på julafton.......

Idag "chillar" Mannen och jag.... Vi hade folk nonstop här igår från tidig förmiddag till sena natten....
Grötfrukost med nästan hela släkten, fika, disk, matlagning. middag, fika, chokladkartonger, julklappsutdelning, disk, sopor i säckar osv.......



Det som var annorlunda och ett skönt avbrott i de traditionsbundna Tinelinhuset var besöket på Midnattsmässan i det lilla träkapellet vid havet.....
Så många gånger har tanken slagit mig att åka på en sådan men inte förrän i år när jag och Fröken Piano blev engagerade att spela musiken under en mässa tillsammans med församlingens kantor på tvärflöjt kom jag iväg och tog hela familjen med mig.......

Det var värme och lugn i det fyllda kapellet...
Glada människor som tillsammans delade julaftonsnattens egentliga betydelse om man nu är troende....
Men det behövde man ju nödvändigtvis inte vara för att dela gemenskapen med andra frusna människor som samlats i den kalla julenatten...
Av prästen fick vi veta att julenatten är änglarnas och herdarnas natt och det låter ju inte lika religiöst eller hur?
Jag tände ett ljus för min egen ängel Mela så hon också fick dela denna natt med oss......

Vi blev uppskattade (förstås höll jag på att säga) och vi fick till och med applåder efteråt.....
Utanför samlades människor i klungor för att dricka glögg, äta pepparkakor och småprata innan alla begav sig till sitt...

Vi for mot staden och Tinelinhuset för en nattamacka och när vi splittrades hade julafton blivit juldag vilket är den dagen som är den egentliga bibliska anledningen till att vi firar jul....
Men den "chillar" som sagt var jag och Mannen....
Med film i sängen, Pyttipanna på julmaten (som man redan är trött på) och lugn och ro.....

Jag som redan sagt till släkten att vi kan väl ändra på rutinerna till nästa år och låta någon annan ha grötfrukost, släkten och all disk men Mannen tycker att det är så skönt att vara hemma och det tycker väl jag med egentligen...

Så vi får se... Det är ett år till nästa gång och bara jag få ha juldagen med lugn och ro så fixar det väl sig med det andra till allas lycka (?) också....

God Fortsättning

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0