JAG VILL HA ETT HUS VID HAVET....




Vi hade en skön dag vid havet igår hemma hos en kollega.......
Vädret var OK i stort sett hela dagen men det var inga temperaturer att bada i. Varken i poolen eller havet....
Men OM jag är vid havet måste jag ändå prova så med vatten upp till knäna stod jag i mjuk sand och blev nästan bortdomnad i benen av kylan...

Att sedan få borra ner fötterna i varm finkornig sand på stranden och känna pålandsvinden med salt havsdoft mot ansiktet är  balsam för en havsälskare som jag.....

Gick strandpromenaden upp till den festplats längst ut på udden som jag och Bandet så många gånger har spelat midsommaraftons-danser på den slitna dansbanan med oändlig havsutsikt....
Det var en del år den sist men känslan kom tillbaka när jag mindes soluppgången i horisonten över solvarma klippor och hundratals festglada människor....
Kliande myggbett och skrikande svalor blandades med doften av brännvin och laxmackor....



Nu var det ödsligt och tomt.... Svalorna har flyttat och midsommarstången var nerplockad (om det ens funnits nån i år)
Serveringen igenbommad och allt var tyst...
Inte ens måsarna syntes till....

Vandrade tillbaka till kollegans hus med småkurrande mage.... Havsluften suger och med en timme kvar till grillbuffén var det dags för tunnbrödbakning i kollegans bagarstuga.....
Mysigt och varmt från den vedeldade stenugnen stod vi där och kavlade lövtunna bröd som kollegans man sedan tog på spade in i ugnen..
Skratt och sinnesro på samma gång och underbart goda att äta.........


Bakbordet


Stenugnen (som slocknat på bilden)

En tur till kollegans granne som har smedja hemma. Här förflyttades man bakåt i tiden till koleld och hammarslag mot varmt järn.....
Grannen berättade att han sagt upp sig som chef för ett stort företag för att leva ut sin dröm som smed....
Nu sov han gott om nätterna och gjorde det han ville..........



Städet & Hammaren


Kolbädden....


Smidda krokar på tork i solen............

Efter en god lunch var det dags för en siesta på soldäck (fast det hade börjat mulna på och flygmyrorna kom på besök..)
En eftermiddagsfika med sommartårta innan vi proppmätta satte oss i bilarna för hemfärd efter en underbart avslappnad dag med själavård och glada skratt med kollegor man sliter på resten av året..........




Kommentarer
Postat av: ufis

Jag skulle oxå vilja ha en sån där kollega! Kram!

2009-08-22 @ 16:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0