PINNKAMMEN........




När min mor var ung (för länge sen i början 60-talet) var det übermodernt med högt touperat hår....
Det slets rejält med pinnkam och hårspray för den rätta looken....
De som inte fick upp sitt hår fuskade med en fralla i underhåret (har jag hört henne berätta.... om det är en skröna eller inte har jag ingen aning om...)

Hur som helst hade man högre status ju högre hår man hade...
Skulle de på lokal hjälptes man åt att toupera varann...

Min mamma hade (och har fortfarande ibland tror jag) "fettknölar" i hårbotten som kommer av igenväxta hårsäckar som fylls av den talg som inte kan komma ut då...
Då bildas en alldeles rund eller oval kula lika stor på undersidan som på ovansidan...
Em pinnkam är vass och efter en stunds touperande är man inte lika försiktig längre så den väninna till mamma som hjälpte henne råkade helt enkelt sätta "pinnen" I "knölen" vilket ledde till att den lossnade från skinnet och hamnade på pinnen....
En alldeles rund kula stor som en mindre golfboll (OK, lite överdrivet men det var hon som sa det) och en vrålade väninna...


Om det ändå blev utgång eller om väninnan nånsin touperade ett hår mer förtäljer inte historien....

Igår kväll blev jag varse om hur bra det är att ha  just en pinnkam hemma.... (eller Dottern om det ska vara så noga)
Den böld jag har på låret gjorde så vansinnigt ont och satt på ett mycket olämpligt ställe...
Långt upp och på insidan..... (alltså nästan inte lår)
Jag stod framför badrumsspegeln för att försöka få syn på den, men ena benet på tvättkorgen som en sann gymnast..
Den var på sprickgränsen och jag letade febrilt efter nåt att punktera den med.....



Och då hittade jag.........PINNKAMMEN!!!!!!!!
Tog sats och.............. det lät lite konstigt men efter en stund var den tömd och spänningen släppte......
Jag spritade kammen noggrant och funderande en stund om jag skulle säga nåt till Dottern eller inte, men eftersom hon då och då läser bloggen så var det lika bra att säga det....

Om hon sen kommer att använda den igen vet jag inte, och inte hennes salongskunder heller så jag gör väl kanske bäst i att köpa en ny...........eller?




Kommentarer
Postat av: ufis

Ja, jäklar... Nog var det så, allt....

2009-04-15 @ 19:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0