Vänster, Höger,Knack-Knack,Höger......

Min gamla mor har i alla år varit superanti till allt vad datorer heter. Eftersom hon dessutom är nitiskt snål och inte kan kasta mat och saker som är brukbara tog hon emot min brors gamla uttjänta dator när han uppgraderade sig. Inte kunde han väl kasta en fungerande apparat på återvinningen, nej då kunde den ju lika gärna stå hos henne.......
Sakta men säkert började hon fingra på tangenterna, mest lade hon harpan men det gick ju framåt.
Tangentbordet ser ju ut som skrivmaskinens tangenter och skriva på sån, ja det kunde hon ju...
TIden gick, hon blev kräsnare, gick datakurs, tyckte den gamla datorn var seg, köpte en ny, fortsatte lägga harpan och nosade på internet...

Hittade korsord, matrecept och hotmail. Tjuvläste liksom mig andras bloggar utan att lämna avtryck.
När jag bestämde mig för att att öppna blogg blev hon nyfiken på en egen....
Hon gillar att skriva och om andra läser det är väl bara roligt, tänkte hon och bad om hjälp!

OK, Jag är definitivt ingen hejare på att designa men det finns ju färdiga mallar så över telefon instruerade jag henne.
Det blev en blogg även om namnet inte blev vad det var tänkt och hon började skriva.
Jag sa att hon måste lägga in lite bilder eftersom det är jobbigt med för mycket text.
TIllbringade kvällen igår med att instruera HUR man hittar bilder, HUR man spar de, VAR man spar de, HUR man gör mappar, VAR mapparna finns....
Hon tränade och tränade och inget fastnade.

Men du gillar ju att dansa, sa jag. Se det som en danskurs....
Vänster, Höger, Knack-Knack, Höger osv..... (vänsterklick, högerklick,knack-knack = dubbelklick, du måste knacka på INNAN du går in till nån = mapp)
Ja, jag är utbildad pedagog men är inte uppgraderad till DDÄD (damer med dator på äldre dar)
Hon tränade flitigt sina nya "danssteg" tills jag var tvungen att åka då min frysta kyckling tinat i bilen.


Jag kan, jag kan sa hon som hon sett en uppenbarelse. Skönt, sa jag. Då kommer det väl lite bilder nu då, sa jag och åkte hem................
Ingen uppgradering igår kväll i alla fall.
I morse hade jag ett mail: Snälla IT-akuten, har glömt det mesta. Kan du komma över och visa mig igen?

Det går inte att lära gamla hundar att sitta med det är nog f-n lättare än att lära gamla damer nåt om datorer...................Men hon gillar sin dator ialla fall och som pedagog bör jag ju ha det tålamod som krävs tills hon KAN PÅ RIKTIGT!!!








Kommentarer
Postat av: ufis

Ha ha ha ha... Du är för rolig! Skrattade så strumpebanden stramade! Det var ju jag som i en liten ask!

2008-08-21 @ 14:09:19
Postat av: Tinelin

Förlåt... inte illa menat men tyvärr sant ;]

2008-08-21 @ 18:22:49
URL: http://tinelin.blogg.se/
Postat av: Starlet

Jag borde nog skicka skändarna på Ufis!

2008-08-21 @ 19:28:32
URL: http://starletspalace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0