När f-n flyger i mig

Idag var det en sån där dag igen när mannen och dottern flyr fältet. Precis som resten av familjen gjort under alla år när F-n flyger i mig och det är dags för städning!!!
Jag fylls av en obeskrivlig ilska över allt och inget och nådarns den som är i vägen. Detta har mannen lärt sig genom åren så han ringer numera alltid innan han åker hem för att kolla att jag är färdig.
Han behöver aldrig fråga utan hör på min  ansträngt kontrollerade röst om jag inte är klar. Då säger han:
"Ska bara åka förbi här eller där innan. Du kan väl ringa när du är klar så kan jag köpa hem nåt att äta så slipper du tänka på matlagning efter städningen"

Adrenalinet pumpar för fullt och med yviga och väl tilltagna gester dammas och skuras det. Mattor skakas, badrum saneras, hundhår och grus sörplar in i dammsugaren.
Nåde den som tilltalar mig nu......
Förr sa alltid mannen: "Varför ser det alltid värre ut när du städar än vad det gjorde innan du började" men han har lärt sig nu..........

Men nånting magiskt händer när mattorna rullas ut på de väldoftande golven.
F-n lämnar kroppen och ett obeskrivligt lugn infinner sig. Som om jag blir pånyttfödd
Blir mild i munnen igen och går nöjt runt i huset och "suger in" att allt ligger där det ska, tvätten är invikt i garderoberna, toaletten glänser med rena handdukar och en tandkrämsfri spegel.
Kan man bli lycklig för mindre?

Idag blev jag dessutom lycklig i dubbel bemärkelse då jag efter mitt dagliga väderprognostittande med regnvarning i minst en vecka framåt kom på den eminenta ideén att flytta alla blomkrukor från trädgården (se "är det konstigt att man är trött")
till 20 kvm uterum på baksidan!!!!!



Det ser numera ut som en regnskog där med stora gröna växter, massor av blommande doftade växter,tomater, basilika, persilja & säkert en del ogräs och sniglar som följde med.
Mitt i all prakt står sköna stolar och bord och jag tände MASSOR av ljus, satt mig till rätta och sträckläste Belinda Olssons "Otrogen på öppen gata" som är en fortsättning på "Gravidchock! reporter erkänner".
Jag skrattade så jag grät...
Dottern inomhus frågade just: "Skrattar du eller gråter du?"
Läs de båda, garanterat skrattsäkert

Nu är det dags att krypa ner i en frasigt renbäddad säng, i morgon har jag sovmorgon, det är fredag och helg igen.
Ibland är livet gott att leva..............



Kommentarer
Postat av: ufis

Ack ja, den som hade ungdomens städfrenesi...

2008-08-15 @ 07:54:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0