Nostalgi i en bild




Hittade en bild av en gammal radioapparat och mindes kvällar från förr i ett källarrum i mitt barndoms hem!
Min pappa var och är en arbetsnarkoman. Själv säger han att han var tvungen att jobba så mycket för att få ekonomin att gå ihop för en stor familj med fyra barn! Men fortfarande efter 7 år som pensionär klarar han inte av att vara sysslolös utan jobbar med att rusta huset, sköta trädgård. motionera, jobba i skogen mm
Jag tror att det är avkopplande för honom att ha nåt att göra och så har det nog alltid varit.

Han började mina barndoms dagar med att dela ut morgontidningarna, dag ut och dag in i vilket väder som helst. Sen microsov han en stund vid köksbordet innan han cyklade iväg till det jobb som så starkt skulle förknippas med honom under alla hans verksamma år. Tryggheten i doften av produkterna som tillverkas där förknippas för evigt med min pappa! Det och den after shave han ALDRIG byter ut och tuggummit som bara bytt namn men smakar och luktar likadant påminner mig alltid om min pappa trots att det är långt mellan gångerna vi ses  numera.



På kvällarna efter middagen gick han ner i källarrummet med extrajobb han tagit med sig hem från fabriken. Här rengjorde han svetsband till maskinerna och den gamla radioapparaten som för länge sedan målats grön stod inrattad på sportradion.....
Här tillbringade jag många kvällar på en stol intill . Här väcktes mitt intresse för ishockey. På nåt konstigt sätt minns jag
bara hockeyn, förmodligen gjorde jag annat under sommarsäsongen ; )

Vi sa inte mycket. Satt bara där i samförstånd och lyssnade på referaten från radion. Pappa jobbade lugnt och metodiskt och hela rummet kändes avstressat och fridfullt. Dåtidens yoga skulle man kunna säga.

Fortfarande lyssnar jag helst på radiosporten när hockeysäsongen drar igång! Fast vi har börjat gå på en del livematcher pappa, jag och mannen. Pappa fick till och med en matchtröja med sitt namn på från den lokala elitserieklubben när han fyllde pensionär på riktigt i våras av mig och mina bröder.
Den ska vi tvinga på honom när elitserien börjar och det är matchdax.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0