BYRÅKRATI SÅ IN I H..........



Ska man skratta eller gråta?

 När vår mamma gick bort förra året efterlämnade hon inget i dödsboet efter begravningskostnaderna. En dödsboanmälan gjordes och registerades hos skattemyndigheterna. En kopia av den skickades till de berörda instanser som hade fordringar på henne vilka då avskrevs. I augusti i år dimper det ner ett brev från skattemyndigheterna om att min mamma hade fått restskatt under året. Jag skickade då återigen in dödsboanmälan trots att den redan fanns hos de och ville ha en bekräftelse på att skulden avskrevs. Svaret var

"Skatteverket saknar laglig rätt att avskriva skatt. "

 Min följfråga blev då: Vem ska betala restskatten när min mamma är död? Det nya svaret var :

 " Om den kvarstående skatten inte betalas kommer beloppet att lämnas till Kronofogden, detta görs i så fall vid den skattekontoavstämning som sker vid årsskiftet. Någon ytterligare handläggning av den kvarstående skatten sker alltså inte hos Skatteverket"

Här ska alltså en skatteskuld bollas fram och tillbaka mellan olika instanser som lägger på ränta och avgifter på en skuld ägd av en fysisk person som inte längre existerar!!!!

Hur många personer ska vara involverad i en skuld som skrivs av om fem år som skatteskulder gör när inte personen i fråga finns kvar varken som personnummer eller som levande person???

Min mamma skulle vrida sig i sin grav, var det nåt hon var noga med så var det att betala sina skulder men som död har man ingen inkomst, inget personnummer och inget liv....

Skulle jag betala den??
Nej, jag kommer förmodligen att ha fullt upp med min egen restskatt den dag jag är död och skattemyndigheterna hotar med indrivning...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0