EN KALKON-DAG......




Idag har det varit fullt kring bordet i Tinelinhuset....
Barnen med respektive, En mor och son från söder, Mannen och jag trängdes över en annandagskalkon....
För att vara ärlig hade jag drygat ut kalkonen med kycklingfilé eftersom en femkilos kalkon består av ca 3 kg av sånt man inte kan äta..........

Hade som en gammal husmor stått vid spisen sedan klockan 11 och hann inte ens ta en dusch innan de första gästerna dök upp strax efter två fastän middagen skulle starta tidigast tre.....
Spisrosor istället för rouge annars märkte väl inte de andra så mycket...

Trevligt, trångt och rejält varmt i det lilla Tinelinköket njöt vi av Toast Skagen, Kalkon / Kyckling med Hasselbackspotatis och gräddsås, och knäckig äppelkaka a´la Leila med vaniljsås (läs vaniljkräm)
Middagen tog en timme och själv hade jag lagt ner fem timmar innan och en timme efteråt med att ta rätt på disken...

Det var faktiskt ganska skönt när alla åkte hem och jag fick grotta ner mig i soffan som jag inte fått plats i under dagen...

Jag brukar ha kalkon på annandagen men den här annandagen smög sig en olustig känsla helt plötsligt upp i matlagningen....
Förra året när vi satte oss till bords ringde mammas vak och sa att jag borde komma över för hon trodde att mamma inte hade långt kvar....
Jag och Sonen slängde i oss maten som helt plötsligt inte smakade gott alls, skippade efterrätten, lämnade Mannen och Dottern med Sambo med både maten, disken och oron för att tillbringa det närmaste dygnet hos en medvetslös mamma....

På nåt sätt var det bra att vi fick ha årets middag tillsammans igen trots att mamma saknades väldigt vid middagsbordet...
Förhoppningsvis åt hon sig snuvigt mätt med ögonen från sin himmel.......

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0