SÅ MÅNGA TÅRAR..........




Ja jag vet.........
Bloggen har inte varit i prioritet de senaste dagarna.........
Det har varit fruktansvärt tunga dagar med kulmen idag...........
Mamma har blivit så mycket sämre sedan hon kom hem från sjukhuset........
Hon klarar inte längre att stå på sina ben vilket innebär att hemtjänsten inte kan ta upp henne ur sängen........
Hon pratar sluddrigt och förvirrat..........
Somnar mitt i det hon håller på med.........
Kan inte hålla i något utan att tappa det osv..........

Igår ringde jag till henne från City men det tutade upptaget.........
I en och en halv timme..............
På mobilen svarade hon inte..............
Jag fick helt enkelt åka hem till henne för att se vad som stod på.........

Hon hade tappat telefonen i golvet utan att märka det och telefonen låg av...........
Detta innebar att hon inte heller kunde larma om det behövdes eftersom larmet är kopplat till telefonen.......
Hon hade inte heller märkt att mobilen ringde och sa att hon försökt svara men det inte gick...........

Hon häller ut när hon äter och dricker.........
I morse när jag ringde til henne svarade hemtjänsten.........
Hon hade bajsat ner sig totalt utan att märka det...........
Personalen kunde inte ta upp henne till duschen eftersom hon inte kan samverka och det då blir för tungt för dem........
De fick helt enkelt försöka tvätta henne så gott det gick i sängen...........

Hon har blod i urinen och sår i rumpan............
Hemtjänsten har begärt att mamma ska få en sjukhussäng och en lyft för annars kan de inte hjälpa henne upp.....Tills dess får hon ligga i sängen.............

Jag och mina bröder åkte dit för att möblera om så att de kan få plats med en sån säng.........
Men den kommer tidigast i morgon om ens före jul..............
När mina bröder gått stannade jag kvar för att vänta på sjuksköterskan som skulle kolla såret och urinen......
Det luktade om mamma igen och jag bad hemtjänsten kolla.........
Det är fruktansvärt förnedrande att se sin mamma så van att klara sig själv ligga som en stor hjälplös baby i sängen........
Med blöjor och plastunderlag.....................
Hon verkar inte bry sig...............

När posten kom öppnande jag två julkort som kommit..........
Hon vände och vred dem men verkade inte förstå vad det var...........
Vände hela tiden baksidan fram och sa att det var svårt att läsa......
Trots att jag vände tillbaka och förklarade vad det föreställde och vem det var ifrån verkade hon inte förstå..........

Jag ringde palliativa teamet som kommer ut i morgon för att se hur det är med henne...........
Jag hoppas så att de tar in henne på sjukhuset igen för det här fungerar inte............

När jag kom in med middag ikväll hade de lyckats få upp henne i rullstolen och hon satt helt orörlig i köket med en kopp nyponsoppa och ett smörgåsrån framför sig..........
Det var allt hon hade ätit idag och hon åt inte upp det heller............
Eftermiddagsmedicinerna låg kvar i dosetten.........
Jag upptäckte att hon återigen hade gjort ner sig och det satt fasttorkat efter benen..........
När personalen kom tillbaka sa jag att de måste ta reda på henne.............
Det är varken etiskt eller moraliskt min skyldighet att byta på min egen mamma........

Jag älskar min mamma men det känns som om det inte längre är min mamma som jag besöker........
Och varje besök blir bara svårare och svårare............
Så många tårar har jag fällt idag.........
Helt okontollerat.........

Får man önska att någon ska dö????
Medan man har lite värdighet kvar............
När man ändå vet att man inte har någon framtid.................

Då önskar jag min mamma det........
För hennes skull.............



Kommentarer
Postat av: Rebecka

men gud vad hemskt jag vill inte att farmor går bort hon var en helt underbar människa<3<3<3<3<3

2010-12-23 @ 10:35:01
Postat av: Anonym

Man kan verkligen undra vad vi har våra fina sjukhus till om man inte får vårdas där när man är sjuk!! Hur sjuk ska man vara??? Vår sjukvårdspolitik är helt åt skogen, hoppas och önskar att du har ork kvar att strida för att din mamma får en värdig vård för er bådas skull men du skulle inte ens behöva strida för det, borde vara en självklar sak. Kram moster B.

2010-12-23 @ 15:17:10
Postat av: tinlin

Ja du moster B....

Jag trodde aldrig att det såg ut så här inom sjukvården...

Tusen tack för de fina orden per post...

Jag köpte en miniamaryllis till mamma som hon ska få i morgon........(själv frossar jag i tulpaner efter jul)

Ha en riktigt fin jul och hälsa moster K......



Kramar T

2010-12-24 @ 02:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0