NÄR ORON GNAGER........




Jag och mammas särbo var på IVA ett par timmar men inte ville mamma vara vaken...
Trots att man tagit bort narkosmedlet i morse verkade hon sova väldig tungt.
Hon har fortfarande hög feber (över 39) och jag oroades över hennes låga blodtryck....
Hon medicineras ju annars mot högt blodtryck men idag hade hon ca 110/53....
Dessutom lågt Hb (blodvärdet) vilket triggade igång mitt kontrollbehov igen.....

Läkaren tyckte att hon skulle få två påsar blod så det beställdes upp......
Sköterskan sa att både trycket och blodbristen kunde bero på en medicin hon fått under dagen i ganska stor mängd (1 Liter) för att få fart på urinproduktionen som också varit dålig under dagen...
Då blir blodet så utspätt att värdena blir dåliga.....

Hemma börjar jag googla........
Varför kan jag inte låta bli?.......
En gnagande oro i kroppen talar om för mig att det kan bero på en inre blödning........
Ett lågt blodtryck gör också att det är svårare att producera urin om man vanligtvis är en "högtryckare"....

Jag kunde inte släppa det utan var tvungen att ringa och fråga.....
På IVA var de inte oroliga för att det skulle vara någon blödning.....
Och de tyckte inte att trycket var jättelågt heller. Hon höll sig inom gränsvärdet som de sa...
Det låga Hb berodde med största sannolikhet på utspädningen i blodet och skulle förmodligen rätta till sig med transfusionen.....

Så jag fär väl avvakta igen......




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0