NATIONALDAG....





För mig är 6 Juni mera förknippad med mina skolavslutningar då de oftast sammanföll med just den dagen....
Det var innan det var helgdag för att försöka få ut Lagom stela Lagommänniskor i Lagomlandet att fira på 17 Maj manér...

Skolavslutning med nyköpta finkläder som bara fick användas till fint (men som snabbt blev vardagskläder efter mycket tjat)
Stora buketter med liljekonvaljer som pappa plockat kvällen före i myggrika skogar, och öm hårbotten efter att ha sovit på hårrullar fastsatta med pinnar.

Hur det ALLTID (?) var fint väder och hur det luktade i kyrkan, Den blomstertid nu kommer och frökens krokodiltårar,,,,
Svarta Tavlan som vi alla fått dekorera med namn och sommarmönster med färgade griffelkritor dagen till ära.......
Sen ett låååååååångt bekymmersfritt sommarlov som var oändligt......

Så 6 Juni blir aldrig nationaldag för mig.....
Det är den dagen då alla ungar skriker ut att de har sommarlov tillsammans med Den blomstertid nu kommer och Idas sommarvisa som ÄR nationaldagen.....

MEN jag gillar att titta på kungafamiljen från Nationaldagsfirandet på Skansen så lite patriot är jag nog ändå : D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0