Skogens guld, Myggbett & Blöta Fötter



Idag har jag traskat runt i de djupa skogarna norr om stan.........Inte ensam utan sonen, sonens flickvän, flickvännens mamma, mammans sambo samt "Stor & Liten" var med!
Vi var på svampjakt och högst i kurs stod den gula kantarellen följt av trattkantarellen.....
Vi gick och gick. Hittade sporadiskt några ynkliga trattisar eller övermogna gula!
Ibland hördes: "WOW, här finns massor" (hrm) eller:  "Här är värsta stället" men resultaten i korgarna (eller min plastkasse från den lokala handlaren) visade magert innehåll!

Blöt blev vi däremot. Dikena var många, myren sumpig och den senaste tidens ihållande regn som inte marken orkat svälja svalde glatt våra skor och byxben!
Det klafsade ordentligt i alla fall och vi klafsade omkring som 7 träskmonster (varav 2 st på fyra ben)
"Stor & Liten" njöt... Sprang som galningar och plumsade glatt i varje dike och pöl!
Den vita pälsen blev snart mörkgrå och en odör av sumpråtta stod runt de....
Att vi skulle vara i skogen i dryga tre timmar hade de väl inte räknat med när de rivstartade för det var utslagna hundar som släpade sig tillbaka till bilen!







I de här skogarna finns det björn
och det pirrar lite extra i magen när man går förbi en hög med björnspillning.....
På väg tillbaka till bilen reagerade både jag och sonens svärmor på något en bit in i skogen. "Stor" hade vädrat en stund före!
Visst kan man se synvillor men misstänkt likt  en björn som blängde på oss var det väl?
Åtminstone satte den punkt för den här jaktdagen för ingen hade lust att chansa på att det INTE var en björn i alla fall!

Svamp då, fick vi det?
Jovars! 4 liter blandade kantareller tillsammans med ett gäng myggbett fick jag med mig hem!!
Det är lagom för det är hiskeligt tråkigt att rensa och det är bara jag som äter de, men ett par portioner svampstuvning blir det väl....och det räcker till mig!




Kommentarer
Postat av: Ufis

Jag tackar gärna ja till en macka med smörstekta kantareller. För att testa om det är ätbart! Kraaam!

2008-09-06 @ 22:06:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0