Mellandagsvila?

Idag kunde jag BARA åka hem efter jobbet......
Inget kvällsmöte, inget rep med "Bandet "(vi har ju repat både söndag och måndag och låtarna sitter som smäck)
En kväll att vila upp sig på?
Nepp! Jag lyssnar in låtar till mitt andra projekt som ska repas i morgon kväll.......
Jag och min yra (förlåt) kollega och pianist bildar duo och kör jazz, blues och bossanova blandat med visor.
Vi har kamperat tillsammans sedan högskoletiden i olika projekt och tills för några år sen var hon oxå med i "Bandet".
Men Fröken Piano har många järn i elden och provar det mesta inom musikgenrerna.
En eftertraktad pianist och en fenomenal sådan dessutom gör att jag är stolt att kampera med henne i så många år
(smörar jag?)
Hur som helst är vi så tighta så nåt djupgående rep behöver vi inte. Vi lyssnar igenom, bestämmer tonart och kör några gånger.....

MEN!!!!!!

Vi har blivit tillfrågade på dem lokala jazzklubben att köra pausemusik två kvällar med två STORA gästartistande storband och det är inget problem, för då är vi själva och styr och väljer själva
Men en orkesterledare i ett annat jazzband vill hyra in oss på SIN spelning som del av hans kvartett och då blir det inte på våra villkor längre....
Vare sig det gäller val av låtar,arrangemang, solon etc. (Dessutom ska han vara petig och extremt noggrann, har vi hört)

Fröken Piano håller på att gå upp i atomer ; )
Hon tror sig nämligen inte klara av vad som förväntar sig av henne. (vilket hon gör)
Tror att de ska genomskåda att hon är -som hon själv säger - en "fuskspelare"
Ingen av oss läser noter mer än hjälpligt och att spela i grupp i den här sättningen och repertoaren har ingen av oss gjort. Termer som jag inte visste fanns låter som påhittade ord i den här branchen...

Fröken Piano och jag är självlärda, ingen av oss har tagit lektioner, hon har ett otroligt gehör och tar ut låtar i sömnen (utan piano) om det behövs, vi får höra hur bra vi är av andra MEN det är nu allt kan komma till ytan...

Köper de oss med hull och hår eller får vi smyga ut bakvägen?

Så vi laddar för ett seriöst rep i morgon kväll. För att inte visa att vi är "fuskspelare" i den här branchen vill vi repa in några av de mer avancerade låtarna så det låter som vi inte gjort annat!
Men så full av andra nyinkörda låtar med "Bandet" undrar jag om jag kan hålla isär allt.... Om inte kommer det garanterat att låta avancerat!!



Kommentarer
Postat av: ufis

Ni ÄR bra. Lyssna på en som vet...

2008-08-20 @ 07:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0